<-- vissza a cikkekhez (westendtekerem.hu)

Az utakon közlekedni veszélyes. Na ez most olyan, mint ha azt mondanánk, hogy magasról leesni meg fáj. De akkor is, időről időre emlékeztetni kell erre mindenkit, mert egyesek valahogy képtelenek ezt megjegyezni. Ha gyalog, ha biciklivel vagy akár autóval közlekedünk, egymásra vagyunk utalva és figyelni kell. A szabályokat pedig betartani... Miért? Ezért:

Ez az eset ugyan még májusban esett (Londonban, hol az eső aznap is esett... bocsánat), de a lényegen ez most nem változtat. A biciklis nagy sebességgel belehajt a kereszteződésbe és egyik pillanatról a másikra interaktív hirdetőplakát lesz a busz oldalán. Meg kellett-e volna állnia? Jelen estben igen szerencsésen tette volna. Na, de mit mond a KRESZ?

 

"A közlekedési lámpa jelzéseit bizonyos esetben figyelmen kívül hagyhatják a kerékpárosok:
- Jobbra kanyarodáskor,
- "T" elágazásban egyenesen továbbhaladáskor, és
- Mindkét esetben csak akkor, ha megadják az elsőbbséget a gyalogosoknak."

 

Jó, a biciklis a KRESZ kiegészítések értelmében is megérdemelten szagolgatta a busz oldalfestésének benzingőzös szagát, de hát a rézfányfütyülőjét, hogy van ez az egész piroson áthajtás és miért is jött szóba ez az egész?! A napokban lehet hallani, hogy Párizs, Brüsszel, valamint több német és holland város után London is be akarja vezetni a fenti intézkedést a közlekedés gyorsítása érdekében.

Miért jó ez?
"Maradjunk annyiban, hogy sem Párizs, sem Brüsszel, sem London nem hobbiból szeretné növelni a kerékpáros közlekedés arányát (na jó, London egy picit). A több kerékpár kevesebb autót jelent, az pedig nemcsak tisztább levegőt és élhetőbb köztereket, hanem kevesebb dugót is. Vagyis közvetve a gépkocsiforgalomnak is kedvez. Sőt, a sofőrök akár azonnal érezhetik az intézkedés kedvező hatását, ha nem kell megvárniuk az előttük álló bringás elindulását.

A gyorsabb közlekedés mellett sokak szerint biztonságosabb is lenne, ha szabad utat kapnának a pirosnál a kerékpárosok, mert a legtöbb baleset épp a lámpáknál, a nagy tehergépkocsik „árnyékában” történik." (Forrás: Index)

Miért nem jó?
Én csak Kovács András Péter szavait idézve szeretnék válaszolni: "- Mert mit fog fel ebből az egészből az egyszeri ember? ... Cangával oda megyek ahová akarok!" És kész, így lesz valakiből hirdetőplacsni egy busz oldalán.

 

Mielőtt pedig továbbmegyünk nézzük meg mi a helyzet a jó öreg Budapesten, ahol hírét sem venni, a fenti intézkedés bevezetésének tervezetéről, de még létezésének sem. Természetesen a biciklisek átmennek a piroson - fakad ki a legtöbb gyalogos:

 

De most tényleg. A legforgalmasabb "nem-állok-meg-a-pirosnál-mert-yolo kereszteződés" a Kálvin téri metrólejárónál van, ahol öt perc sem telik el úgy, hogy egy kósza biciklis üstökösként ne suhanna át a zebrán áthaladók között. A Deák tér nyüzsgő átkelőiről nem is beszélve, de nem maradnak el az Astoria, vagy a Nyugati járdaszigetei sem. Itt pedig térjünk vissza a bekezdésben foglaltakba miszerint, ha közlekedünk egymásra vagyunk utalva. Ha a biciklis nem szeretne nekimenni a busznak, a gyalogos pedig nem szeretné, hogy nekimenjen a biciklis a legegyszerűbb ha betartjuk a szabályokat, kivétel ide, vagy oda. Ilyen egyszerű.

 

 

 

<<<vissza